Hoppets Herre

Maria fick hälsning om att hon skulle få bära hoppets Herre till en värld som behöver räddas. Hennes gensvar och respons får uppmuntra och utmana oss även idag.

Hopp i en ond tid

På många sätt lever vi i en sämre tid nu än nyligen. Vad blir vårt svar på det? Förtvivlan eller likgiltighet, eller hopp? Den kristna tron ger hopp där inget hopp finns, ger ljus där mörker råder. Bibeltext: Efesierbrevet 5:1-20

Hopp för ditt liv

vad innebär det att ha sin identitet som Guds barn och varför är det hoppfullt för dig, de du möter, här och nu och in i evigheten?

Knatteligan – Sakarja

Motstånd och frestelser kan knäcka den bäste. Sakarja talar till ett folk, och till dig och mig, som efter en tid av motgångar kan tvivla på om Guds vilja och väg för oss är den bästa. Där vill han möta oss med både förmaning och tröst.

Knatteligan – Haggai

Fortsättningen där vi går igenom småprofeterna har tagit oss fram till Haggai. Guds hälsning till ledarna och folket om att återuppta tempelbygget i Jerusalem. Hur bygger vi på templet idag?

Livets källa

Att Jesus förvandlar vatten till vin är ett av de mest kända undren, men varför i hela friden gör han det? Och varför verkar det som att hans mamma måste övertala honom till det? Det lär oss en hel del om Guds hjärta, och om bön. Bibeltext: Johannesevangeliet 2:1-12

Livets ljus

Vilka var stjärntydarna från Östern? Kan horoskop och stjärntecken visa oss till Gud, eller behövs något mer för att förstå vem han är? Tre olika sätt att förhålla oss till Guds sanning visar sig för oss i den här berättelsen. Bibeltext: Matteusevangeliet 2:1-12, Jes 60:1-6

Himmelrikets frid

Himmelrikets frid

Gläd dig – 2 Advent

”Låt hjärtat öppna sig,  bjud Kristus hem till sig!”

Bred väg för Herren – 1 Advent

”Ej kommer han med härar och ej med ståt och prakt; Dock ondskan han förfärar i all dess stolta makt.”

Kristus – Kungars Kung

På kyrkoårets sista söndag - domsöndagen - får vi stanna upp inför vikten att låta Kungars Kung vara den som dömer oss på den yttersta dagen. En visshet som föder tacksamhet och lovsång i våra hjärtan.

Glädjens brev – Fil 4:10-23

Nu avslutar vi resan genom Filipperbrevet och det är här i slutet som Paulus kommer till sitt egentliga ärende i brevet. Han framför sitt tack för den gåva han mottagit men ytterst tackar han för församlingens omsorg och generositet.

Glädjens brev – Fil 4:1-9

Är det möjligt att känna äkta glädje, och uppleva sann frid i livet? Två personer, en antik och en nutida, som genomgått oerhörda lidanden ger oss löftet om att det är möjligt, genom tron på Jesus.

Glädjens brev – Fil 3:12-21

Hur många försäkringar vi än skaffar oss, hur mycket trygghet vi än bygger i vårt samhälle, blir vi ändå ängsligare och oroligare. Sann frihet och trygghet kommer när vi släpper taget om livet här, och tar fasta på hoppet om en Gud om går med oss.

Filipperbrevet – Glädjens brev – Fil 3:1-11

Mötet med Jesus förvandlade Paulis liv i grunden - hur påverkade det hans syn på kyrkan och vad längtade han efter ännu mer i sitt liv. Hur ser du på kyrkan och hur ser din längtan ut?

Filipperbrevet – Glädjens brev – Fil 2:19-30

Ibland måste vi offra något av det som är oss mest kärt för att komma vidare. I tron på en Gud som alltid förser, och alltid är nådefull, blir det inget hot, utan ett hopp om att han bygger något större.